تبلیغات
پی کو باکس پی کو باکس دانشجویان بزرگمهر - معماری سنتی 3...دانلود مجله و کتاب
 
دانشجویان بزرگمهر
بیاید بزرگ مهر باشیم
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای تمام دانشجویان و علقمندان هنر تاسیس شده البته بیشتر با جهت گیری رشته های دانشگاهی(خصوصا" رشته های موجود در دانشگاه هنر بزرگمهر)

مدیر وبلاگ : مهرداد برومند
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر دوست دارید چه مطالبی را در وبلاگ ببینید









برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Persian Websites Directory

مطلب این دفعه چندتا عکس داره..اما چون حجم پست زیاد میشد و سرور قادر به نمایش دادنشون نبود زیپشون کردم تا با یه حجم خیلی کم قابل دیدن و استفاده باشند.

فایل تصاویر:         DOWNLOAD 

                 

و اما..

 

ایستایی قوس

 

همانطوری كه در ابتدای این بخش عنوان شد، ایستایی قوس پیوند نزدیكی با پایه هایی كه بر روی آن قرار می گیرد دارد.

پیوند رگه های آجری كه  هر كدام بعنوان تكیه گاهی محسوب می شوند و ایجاد نیروهای متقابل این رگه ها ، بر رگه های كناری، باعث می شود كه عناصر موجود آن(آجر و سنگ) سرنخورده و ایستا باقی بمانند.

اگر بخواهیم به زبان ساده ایی تعادل موجود را تعریف كنیم،  در یكی از رگه های آجری كه به صورت نمونه تصور شده است.

نیروی وزن آن را P1 در دو جهت و عمود بر سطح رگه های كناری تجزیه می كنیم.

در اینجا مولفه های R1 و S1 كه نیروهای بوجود آمده در داخل سازه می باشند، را خواهیم داشت.

اگر این رگه آجری نمونه را در تمام قوس تصور كنیم،‌در محل رگه آجری تیزه قوس همین دو مولفه را خواهیم داشت، با این ویژگی كه در نصف دیگر قوس همین دو مولفه نیز وجود دارد و در قسمت تیزه مولفه S از دو نیم قوس همدیگر را خنثی نموده و نیروی مایل R به پایه قوس انتقال پیدا می كند.

می توان دیاگرام كلی منتجه R را به وسیله روش ترسیمی محاسبه كرد. نتیجه نهایی كار یك متوازی الاضلاع تجزیه مجموعه نیروهای P=P1+P2+P3+….PN به دو نیروی افقی S و R خواهد بود.

 همانطوری كه گفته شد نیروی S خنثی می شود در حالیكه نیروی R می بایست ضامن تعادل در قوس شود.

اگر نیروی R در 3/1 كلفتی پایه بیافتد سازه ما دارای تعادل خواهد بود. این موضوع برای هر رگه آجری نیز صدق می كند.

اگر نیروی R در داخل این محدوده نیافتد و بیرون آن باشد، گشتاوری بوجود می آید و قوس از حالت ایستایی بیرون رفته در اینجا نیروی فشاری به كششی تبدیل می شود و باعث ریختن یا حداقل ترك هایی در قوس خواهد شد.

برای بررسی قوس از روش های ترسیمی می توان كمك گرفت و می بایست در هر صورت نیروی R در این محدوده قرار گیرد . اندازه فشار موجود نباید از مقاومت فشاری مصالح بیشتر شود.

 در اكثر مواقع با یك بررسی مقدماتی بر روی پایه های قوس دیده می شود كه نیروی R در بیرون این مكان می باشد.

روش های مختلف برای حل این مسئله وجود دارد كه در قسمت بعد به ذكر آن خواهیم پرداخت.

نكته ایی كه در اینجا می بایت مورد توجه قرار گیرد، در مورد ایستایی قوس های ایرانی می باشد.

همانطوری كه دیدم در روند شكل گیری سازه های طاقی در ایران از شكل نیم دایره استفاده نشده است و قوس های موجود كمابیش شباهت به بیضی دارند و همانطوریكه می دانیم این مقطع از كاملترین مقاطع قوس ها می باشد.

در میان قوسها قوس های مثل چپدری، چمانه، پاتوپا، و قوس های با مقطع بیضی مثل هلوچین تند و كند و كلاً قوس هایی كه دارای خیز زیاد و افراز بلند می باشند، دارای ایستایی بهتری می باشند.

قوسهایی مثل پنج اوهفت كند و شاخ بزی و دیگر قوسهایی كه دارای خیز كم می باشند، دارای مقاومت كمتری هستند.

در خاتمه این امر یادآور می شویم به هر روش عملی كه برای ایستایی قوسهای عمل می كنیم، شرایط داشتن تعادل از قرار زیر است:

-        منحنی فشار داخل قوس باشد.

 -        كه در هر مقطع از قوس، از بوجود آمدن نیروی كششی جلوگیری شود، این بدین معنی است كه منتجه هر مقطع در داخل 3/1 كلفتی تبره قوس بیافتد. 

 

رفع رانش

 

اصل ایستایی سازه های طاقی بر مبنای عملكرد یك قوس استوار شده است ،‌همانطوری كه دیدیم نیروی مایلی كه به پایه ها انتقال داده می شود، می تواند نسبت به وزن موجود رگه های آجری قوس دارای شیب زیاد یا كم باشد.

این نیروی مایل بنابر اصول ترسیمی ایستایی، به دو مولفه افقی و عمودی تجزیه می شود .

مولفه افقی همان نیروی رانش در سازه مورد نظر ما می باشد.

اگر شیب منتجه R را نسبت به صفحه پاكار كم نموده بر نیروی رانش ما اضافه خواهد شد و سازه بطرف از هم گسیختگی می رود. در اینجا ارتباط بین شكل و عملكرد ایستایی یك قوس بهتر روشن می شود.

مسئله حل نمودن یا خنثی نمودن نیروی رانش را می بایست در ارتباط با همین عملكرد ایستایی دید و در واقع ضمیمه ای از آن دانست.

راه حل های مختلفی كه مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، بخاطر اختلافی كه در نوع فن ساخت آن بوجود می آورند، در شكل نهایی سازه نیز تاثیر می گذارند.

اولین راه حل برای جلوگیری از رانش، كلفت نمدن جرز یا پایه قوس تا حدی كه نیروی مایل در 3/1 كلفتی آن بیافتد، است.

در مسجد تاریخانه دامغان، با ضخامت دادن به ستون های خارجی در حاشیه صحن و یا در ایوانها و سر درهای بناهای دوره تیموری مثل مدرسه الغ بیك و بناهای دوره بعد از آن مثل مدرسه طلایی كاری، سازندگان سعی نموده اند برای رفع رانش زیاد از حد قوس ها، ضخامت پایه را افزایش داده و این امر تا حدی محدودیت شكلی در این عناصر بوجود می آورد.

استفاده از مهارجویی در ارتفاع های مختلف قوس، راه حل دیگر برای رفع این مشكل می باشد.

در اینجا این مهار چوبی، نیروی كششی مایل به داخل قوس بوجود می آورد و با منتجه R تركیب شده و در نتیجه منتجه جدید كه بوجود می آید دارای شیب بیشتری خواهد بود.

این راه حل از نظر ظاهر زیبا نمی باشد و چوبهای كلفت از زیبایی آن سازه می كاهد، این راه حل بیتشر در ردیف آخر قوسهایی كه بر دیوار خارجی و یا در حاشیه صحن یا حیاط قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

در مسجد جامع اصفهان و تعداد زیادی از بناهای دوره قاجاریه این راه حل دیده می شود.

پشت بندها راه حل دیگر می باشند، كه از همان ایده اول در مورد وسعت دادن به پایه قوس برای انتقال نیروی R در 3/1 كلفتی پایه نشآت می گیرند.

پشت بندها بصورت دیواری یا جرزی مایل در كنار قوس ساخته می شوند.

از پشت بند ها در بناهای مختلفی مثل مسجد جامع اصفهان در پشت دیوارها و دور از دید عام و در مسجد كبیر یزد در قسمت های مختلف مثل ورودی بزرگ و بلند آن استفاده شده است.

راه حل دیگری كه در معماری اسلامی ایران در خنثی نمودن نیروی رانش دیده می شود، استفاده از دو مناره در دو طرف وردیها با ایوان ها می باشد.

مناره ها در حقیقت از دو ایده قبلی یعنی كلفت نمودن پایه و یا استفاده از پشت بندها تبعیت می كند .

در اینجا علاوه بر حل مسئله ایستایی، تنوع و زیبایی در شكل بنا ایجاد می شود، مسجد بی بی خانم در سمرقند، مسجد جامع اصفهان ، مسجد كبیر یزد، مسجد گوهرشاد مشهد و مسجد امام اصفهان، مثال هایی از این راه حل می باشند.

مسجد گوهر شاد:

 

مسجد بی بی خانم

 

 

مسجد جامع کبیر یزد

 

ارتفاع دادن به رواق های كنار ایوان ها و یا قرار دادن دو برجك در بناهای دوره تیموری، در انتهای دیوارهای خارجی به عنوان راه حل های دیگری برای مسئله رانش می باشند.


 

Modern Design   July 2008 

DOWNLOD

 

The Architects Guide to Running a Practice

DOWNLOAD 

 

Compelete Construction

DOWNLOAD






نوع مطلب : معماری، مرمت و میراث فرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 9 اسفند 1387
مهرداد برومند
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:41 ب.ظ
Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot.

I hope to give something back and aid others like you helped me.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:51 ق.ظ
Hi colleagues, nice article and fastidious arguments commented at this place, I
am in fact enjoying by these.
پنجشنبه 31 فروردین 1396 01:27 ق.ظ
I constantly spent my half an hour to read this website's posts every
day along with a mug of coffee.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
 
پی کو باکس